Mandag

Læring og vurdering – om kvalitetsudvikling i skolen
Dag Sørmo & Roger Sträng, Høgskolen i Østfold

Projektet har foregået i et par år og er optaget af spørgsmålet:
Hvordan fremmes læring på den enkelte skole?

For at arbejde med det, har projektet fokuseret på, at det er vigtigt at få viden om
1) Ændringer i klasserummet
2) Ændringer i skolen som system
Projektet har arbejde med 3 tiltag:


1. Læringssløjfen – en model til refleksion
Omfatter 6 faser i undervisningen

Fase 1: Forklaring, instruktion, indføring i det stof, der skal arbejdes med
Fase 2: Forberedende refleksion – eleverne bevidstgøres om, hvad læringsarbejdet går ud på
     Eksemler på refleksionsspørgsmål til denne fase, som har været anvendt i projektet:
        a. Hvad sagde læreren?
        b. Ved jeg, hvad jeg skal lære?
        c. Hvad tror jeg, at jeg kan finde ud af?
        d. Har jeg brug for hjælpemidler?
        e. Hvem kan hjælpe mig?
Fase 3: læringsarbejdet – eleverne ved på dette tidspunkt med hvad og hvordan de skal arbejde
Fase 4: opsummerende refleksion – hvad har jeg lært, som er nyttigt for mig
       Eksempler på refleksionsspørgsmål til denne fase, som har været anvendt i projektet:
        a. Hvad gjorde jeg for at løse opgaven?
        b. Hvad er jeg lykkedes med?
        c.  Hvad var interessant for mig?
        d. Hvad var vanskeligt?
Fase 5: Individuelt arbejde (lektier) – tilpasset til den enkelte
Fase 6. Vurdering af individuelt arbejde (lektier) – elever vurderer hinanden sammen med lærer

2. Kollegaobservation
Her har projektet udviklet skemaer til kollegaobservation, som efterfølgende diskuteres i teamet
3. Elevobservation
Skema er også blevet udviklet hertil
Resultater af projektet
Generelt ser det ud til, at LOV bidrager til bevidstgørelse af læringsarbejdet og til organisationsudvikling. Det giver motivation og præcision i arbejdet.
Nogle af de væsentligste resultater er:
• Der er samtale om læring på skolen – læring er blevet et levende begreb
• Der er godt gang i lærernes didaktiske refleksion
• Eleverne begynder at stille krav til lærerne, fordi de selv er opmærksomme på, hvordan læring kan foregå
• Der er sket en pædagogisk bevidstgørelse af forældrene

Arbejdet har også bidraget til mere målrettet og struktureret på læreruddannelsen, når de studerende bliver sat ind i projektets metoder

No comments:

Post a Comment