Onsdag

Evaluering og didaktisk refleksion
- Projekt EVALDI


Tanja Miller, Videncenterleder CEPRA, UCN

Det er et problem at man i DK anvender ordet ”evaluering” om ”det hele”.  T.M. skelner og anvender termen ”vurdering” i betydningen ”assessment”, dvs. vurdering af læring. Og hun skelner mellem vurdering for, som  og af læring; hvor ”for” og ”som” er den formative vurdering og ”af” er den mere summative.
Altså:

1) Vurdering af læring = vurdering af hvorvidt  - og evt i hvilket omfang -  der er sket læring (et summativt standpunkt, der selvfølgelig kan udvikles videre og dermed blive formativt på længere sigt)
2) Vurdering for læring = vurdering med henblik på, hvad der derefter skal læres; f.eks. når vi får respons på noget vi har skrevet mhp at udvikle og forbedre vores skrivning. (Her har nogen tilrettelagt en proces, et mål)
3) Vurdering som læring = vurdering, hvor der samtidig sker læring

Projektet er optaget af at se på relationer mellem den formative og summative vurdering og af om det kan lade sig gøre at lade den formative lede frem til en summativ uden at fokus på læring forsvinder.

Projektet er herunder optaget af, hvordan læreres didaktiske refleksioner over valg af indhold, arbejdsform m.m. hænger sammen med opstillede mål og forestillinger om elevers læring. Hvem lærer hvad her? For at kunne fremme læring må begrebet ”vurdering” være italesat som særlig aktivitet med særligt formål af deltagerne.

Eleverne kan alene nå et læringsmål, hvis de har forståelse for målet og kan vurdere hvad de skal gøre for at nå det og tilbagemeldinger må give elever svar på ”hvor er jeg? Hvor skal jeg hen? Hvordan kommer jeg derhen?”

Litt: Dysthe, Lonnie, Shepard: art. Fra 2001
Black & William, 2006: Assesment for learning in the Classroom

Der arbejdes med en feedback-model på 4 niveauer:
- Opgaveniveauet: Hvordan udføres opgaven?
- Procesniveauet: underliggende læringsstrategier og –processer må synliggøres
- Selvreguleringsniveauet: hvordan følger den studerende/eleven op og justerer for at nå målet
- Personniveauet: ikke bare ros/ris, men individuelle, konkrete forslag til det konkrete arbejde.
Foreløbig kortlægning peger på:
- At skr test fylder meget i overbygningen
- At der overvejende anvendes traditionelle, summative evalueringsformer
- At evaluering som læring ikke er synligt
- At eleverne ikke kan gennemskue evaluering tænkt som læring
- At mundtlige tilbagemeldinger kun sjældent tænkes som evaluering – af både lærere og elever.

Foreløbige resultater peger på:
- At der skal meget mere fokus på evaluering af læring
- At man må lære at evaluere læring
- At didaktiske refleksioner sjældent medtænkes ved evaluering

Litt:
Slemmen, Trude (2010): vurdering for læring… (?)
Hattie, Timberley (2009): The power of feed back  (net-dok)Dysthe (2010): Læringssyn og vurderingspraksis…Frost: Evaluering i et dialogisk perspektiv. (Dansk psyk forlag)

No comments:

Post a Comment